Czy brak wiary w siebie utrudnia ci życie?

Uwierz w siebie

Brak wiary w siebie utrudnia ci życie?

Tych kilka wskazówek pomoże ci odzyskać pewność siebie, jeśli tylko zdecydujesz się na kilka zmian w swym życiu.

Mając wystarczająco dużo pewności siebie, ludzie czują, że mogą podbić cały świat. Jeśli wierzy się w swoje możliwości, nawet największe przeciwności losu stają się jedynie wyzwaniem dopingującym do działania, a jednocześnie dają radość z ich pokonywania. Bez wiary w siebie sprostanie nawet najdrobniejszej przeszkodzie staje się męczarnią.

To, czy masz poczucie pewności siebie, w dużym stopniu zależy od tego, jak cię traktowano w dzieciństwie, jak rozmawiali z tobą rodzice. Ma to wpływ na późniejszą zdolność adaptacji w nowym środowisku. Nie bez znaczenia jest też sposób postępowania nauczycieli w szkołach – to właśnie ich stosunek do ucznia określa jego przyszłą umiejętność radzenia sobie w nowym miejscu pracy. Do momentu osiągnięcia pełnej dojrzałości człowiek często nie zdaje sobie sprawy, w jakim stopniu posiada pewność siebie. Czy można nauczyć się ją budować?

Zrewiduj swoje życie

Weź duży zeszyt i na co drugiej stronie napisz inny tytuł: Prezencja i ogólny wygląd; Osobowość: Praca; Rodzina; Kontakty; Reakcje społeczne i intelektualne; Życie seksualne. Na jednej ze stron wypisz wszystkie pozytywne punkty dotyczące danego tematu, na drugiej zaś – negatywie.

  • Następnie sprawdź: w każdej kategorii, która z list jest dłuższa i gdzie przeważają znacznie cechy negatywne.
  • Przejrzyj wszystkie negatywne stwierdzenia, zastępując przykładowo określenia „jestem głupa”, stwierdzeniem „czasem brak mi informacji” lub „w kontaktach z nieznajomymi czasem czuję się zakłopotana”.

Zwróć szczególną uwagę na punkty pozytywne, podkreśl je kolorowym flamastrem i przeglądaj je jak najczęściej. Musisz nauczyć się cieszyć swymi umiejętnościami.

Wycisz samokrytycyzm

W każdym człowieku co pewien czas odzywa się głos wewnętrzny, który ocenia niemal każde posunięcie. Ma to duży związek z wcześniejszymi autorytetami, pamiętanymi jeszcze z dzieciństwa (np. rodzice). Zwróć uwagę na głos mówiący, jakim jesteś nieudacznikiem lub jak bardzo nie potrafisz sobie radzić:

  • Zastanów się, czy nie przypomina to słów osoby ci znanej.
  • Za każdym razem, kiedy się pojawi, zanotuj jego krytyczną uwagę. Pisz również, jak często się pojawia. Wieczorem zastanów się, czy poszczególne uwagi miały na celu poprawę twojej sytuacji, czy były jedynie usprawiedliwieniem dla twoich nieudanych przedsięwzięć.
  • Kiedy krytyczny głos wewnętrzny pojawia się zbyt często, ucisz go. Czasem pomaga odrobina wewnętrznego humoru, poskramiająca nadgorliwego krytyka nawet ostrym słowem. Czasem wystarczy ustalić, skąd może pochodzić tego rodzaju krytyczna uwaga (np. „ojciec tak do mnie mówił, kiedy…”).

Skoncentruj się na sukcesach

Zrób oddzielną listę swoich życiowych osiągnięć. Może to być zdanie egzaminu na prawo jazdy lub choćby przepłynięcie całej długości basenu – liczy się wszystko, co udało ci się osiągnąć dzięki pokonaniu swych obaw lub lęków. Przypomnij sobie, jak wspaniale się czułaś wiedząc, że swój sukces zawdzięczasz wyłącznie sobie. Naucz się przywoływać ten nastrój w każdej chwili, a zwłaszcza wtedy, gdy zaczynasz czuć się beznadziejnie.

Popraw swój wygląd

Zdobycie pewności siebie bardzo często wiąże się ze zmianą dotychczasowego wyglądu. Jeśli dotychczas dbałaś o siebie niewystarczająco:

  • Przejrzyj dokładnie wszystkie uwagi dotyczące swego wyglądu, jakie wypisałaś w zeszycie. Zastanów się, na ile są one prawdziwe. Jeśli napisałaś „jestem gruba”, zastanów się, co to naprawdę znaczy. Zmień to stwierdzenie na „mam zbyt duży obwód talii” lub „ważę 10 kg ponad normę”.
  • Znajdź pozytywne cechy swego wyglądu (zawsze coś się znajdzie). Ciesz się, że masz wspaniałe włosy lub wyjątkowo ładne dłonie.

Twoja radość – praca

Jeśli twoja pewność siebie znika po przestąpieniu progu budynku, w którym pracujesz, musisz ustalić, dlaczego tak się dzieje.

  • Czy miejsce, gdzie pracujesz lub twoi współpracownicy przypominają ci coś, co zdarzyło się w przeszłości? Bardzo wielu ludzi przypisuje swe niepowodzenia w pracy sytuacjom, które miały miejsce w szkole.
  • Przeanalizuj wszystkie krytyczne uwagi wysuwane pod twoim adresem. Jeśli są słuszne, postaraj się wyeliminować powód do zarzutów, jeśli nie mają żadnych podstaw po prostu je ignoruj. Poczucie krzywdy i wpadanie w rozpacz nie ma sensu, obciąża jedynie twoją psychikę.
  •  Pod koniec dnia zapisz wszystkie swoje osiągnięcia. Ciesz się z nich, bo dowodzą, że jesteś w czymś dobra. Pamiętaj jednak, że brak sukcesów jednego dnia wcale nie jest porażką.

Pracuj nad kontaktami międzyludzkimi

Jeśli wchodząc do pokoju pełnego ludzi, pragniesz stać się niewidzialną, wiedz, że nie jesteś w tym odosobniona. Bardzo wielu ludzi miewa czasem wrażenie, że brak im ogłady lub błyskotliwości. Udając się na spotkanie z osobami, których nie znasz:

  • Załóż wygodne, ale atrakcyjnie wyglądające ubranie nie będzie ci ono przeszkadzało, a jednocześnie nie będziesz miała przeświadczenia, że wyglądasz nieodpowiednio do sytuacji.
  • Wyobraź sobie sytuację, w której bez oporów rozmawiasz z nowo poznanymi osobami z pewnością obraz ten wkrótce stanie się rzeczywistością.
  • Jeśli w tłumie zauważysz kogoś, kto wygląda na podobnie spiętego jak ty, postaraj się z nim zaprzyjaźnić. Bądź dla niego opiekunem i przewodnikiem, a z pewnością sama poczujesz się pewniej.

Uzmysłowienie i utwierdzenie

Uzmysłowienie polega na wyobrażeniu sobie siebie samej jako osoby działającej pewnie w sytuacjach, w których zwykle brakuje ci wiary w siebie.

  • Zrób kilka głębokich wdechów i wyobraź sobie, jak wygłaszasz błyskotliwe przemówienie lub dowcipnie rozmawiasz z obcymi osobami na oficjalnym przyjęciu. Wyobraź sobie oznaki aprobaty i podziwu towarzyszące twojemu sukcesowi. Powracaj do tej myśli jak najczęściej.

Utwierdzeniu powinny podlegać wszystkie pozytywne określenia dotyczące twojej osoby. Może ono polegać na częstym powtarzaniu sobie lub zapisywaniu własnych osiągnięć.

  • Dobrze działa powiedzenie sobie po prostu: „lubię siebie, bo ludzie mnie lubią” lub „w pracy idzie mi coraz lepiej”. Nie obawiaj się, że brzmi to śmiesznie, nauczysz się wierzyć w te słowa.

Jak duża jest twoja wiara w siebie?

Odpowiedz szczerze na pytania. Za odpowiedzi twierdzące przyznaj sobie jeden punkt. Podsumuj punkty, a później odczytaj wynik.

1. Czy co pewien czas odzywa się wewnętrzny głos, który szczególnie uwydatnia twoje słabości? Słyszysz słowa w rodzaju: „Zawsze muszę powiedzieć coś głupiego” lub „Nigdy nie uda mi się z nikim zaprzyjaźnić”?

2. Czy masz tendencję do zaniżania swych zasług w pracy, a przypisywania ich swoim zwierzchnikom?

3. Czy czytasz w myślach innych ludzi, odgadując, czy są z ciebie zadowoleni, czy znudzeni twoim towarzystwem?

4. Czy jesteś otoczona osobami wykorzystującymi twoje słabości?

5. Czy wpadasz w złość lub depresję, kiedy słyszysz słowa krytyki?

6. Czy trudno ci przychodzi rozmowa z partnerem na temat twoich potrzeb seksualnych lub wiele kosztuje cię zaproponowanie kontaktu intymnego?

7. Czy unikasz podejmowania ryzyka w przekonaniu, że i tak czeka cię porażka?

8. Czy roztrząsasz wszystkie swoje błędy lub fakt niewykorzystania okazji?

9. Czy często zdarza ci się myśleć, że wszystko układałoby się lepiej, gdybyś: była szczuplejsza, znalazła nową pracę, zmieniła mieszkanie, urodziła dziecko, znalazła lepsze towarzystwo itp.?

10. Czy zdarza ci się zaniedbywać swoje potrzeby, aby zadowolić innych ludzi (np. rezygnujesz z pójścia do kina, bo znajomi zapraszają cię na nudne przyjęcie)?

0-3 punktów: Twoja samoocena jest ogólnie całkiem dobra, ale może ci się przydać koncentracja na jednej lub dwóch dziedzinach życia, w których czujesz się słabiej. Skup właśnie na niej cały swój optymizm i pozytywne nastawienie. Będzie to stanowiło dla ciebie następne wyzwanie i kolejną przyczynę sukcesu.

4-6 punktów: Wprawdzie w kilku dziedzinach życia czujesz się niepewnie, ale zadowolenie z innych rzeczy tłumi poczucie niedostatecznej wiary w siebie. Jeśli znajdziesz się w niesprzyjającej sytuacji, będziesz czuła się nieswojo. Lepiej zatem popracuj nad swymi słabościami.

7-10 punktów: Wyniki wskazują na to, że uważasz się za chodzącą nieudacznicę, a to znaczy, że nie jest ci łatwo żyć. Brak wiary w siebie jest u ciebie tak daleko posunięty, że stale musisz trwać w stanie skrajnego napięcia. Powinnaś niezwłocznie zastanowić się nad swoim życiem i podjąć kroki w celu umocnienia pewności siebie. Uważnie przeczytaj artykuł i postępuj według zawartych w nim wskazówek.

 

Zostaw komentarz