Jak być sobą?

“Twoja samoocena nie może zostać zweryfikowana przez innych. Jeśli polegasz na innych jest to ich ocena, nie twoja.” – Wayne Dyer

Czy masz poczucie, że tak naprawdę nie wiesz, kim jesteś? Zastanawiasz się, czy jesteś dostatecznie dobry w tym, co robisz?  W życiu zdarzają się okresy, kiedy wątpimy w samych siebie. Jest to zupełnie normalne. Niektóre osoby takie chwile traktują jak przejściowy kryzys. Inne, zadręczają się i trudno im stanąć na nogi. Czasami tkwią w takim stanie długi czas.  

Widzimy nas samych poprzez pryzmat wymagań, jakie stawiają nam inni. To, czego oczekuje od nas rodzina, czego nie lubi nasz partner, co myślą o nas współpracownicy, dlaczego kasjerka, kelner, kierowca autobusu i inni obcy traktują nas w taki a nie inny sposób, buduje nasze poczucie wartości. Nowe okoliczności i sytuacje, którym musimy sprostać, poddają w wątpliwość to, kim jesteśmy.  Może to być utrata pracy lub rozpoczęcie nowej, nowe znajomości, bądź zerwanie starych,  przeprowadzka. Wszystko to jest testem dla nas jako osoby publicznej i prywatnej. Bycie po prostu sobą wydaje się niewystarczające. Kim powinienem stać się w takich okolicznościach?

Informacje trudne do strawienia…

Pamiętaj, że jeśli nie wiesz, kim jesteś, nie możesz zrzucać odpowiedzialności na innych. W twoim zachowaniu widać niepewność, wahanie i inni mogą nie czuć się komfortowo w takiej sytuacji. W konsekwencji, ich zachowanie jest odbiciem twojego, nie dotyczy jednak braku wiary w ciebie jako człowieka. Ich zachowanie nie jest odpowiedzią na twoje porażki, a jedynie na  twój brak wiary w siebie.  Pamiętaj, ze każdy czasami wątpi w siebie. Takie momenty są częścią naszego życia.

Jak się polubić?

Najlepszym sposobem, by czuć się pewnie w obecności innych, jest pewność siebie  i akceptacja siebie takim , jakim się jest, tego, co się czuje i myśli. Zobacz siebie w innym świetle. Nie buduj wiary we własną wartość poprzez ocenę innych – możesz stracić kontrolę nad tym, jak się czujesz. Jesteś kim jesteś, a  oni są kim są. Różnice nie są problemem, wszyscy różnimy się. Doceń zalety, które cenisz w innych jak i te, które ty posiadasz. Doceń to, co udało ci się do tej pory osiągnąć.

Moje wady…

Zrób dwie listy. Pierwsza lista dotyczy wszystkiego, czego nie lubisz w sobie. Przemyśl to, co napisałeś. Teraz, napisz co osiągnąłeś przez tę czynność. Taka sama lista jest w twojej głowie. To ona ciągnie cię w dół każdego dnia! Powtarzasz ją niemalże podświadomie.

Moje zalety…

Zrób drugą listę, która będzie dotyczyła wszystkiego, co akceptujesz i doceniasz w sobie. Z pewnością zajmie ci to mniej czasu i będzie mniejszym wyzwaniem. Na końcu listy, napisz: „ Z chęcią  wykorzystam wszelkie sposoby, aby zaakceptować siebie i znaleźć więcej punktów, które będę mógł dopisać do tej listy”. Zamiast mówić : „Jestem beznadziejny”, powiedz:  „Jestem dojrzałym, odpowiedzialnym człowiekiem, który posiada wiele umiejętności i możliwości. Czasami jestem zbyt surowy dla siebie, ale teraz już wiem, że poczuję się lepiej, jeśli docenię siebie takiego, jakim jestem”.

Trening czyni mistrza

Czy jeśli odwiedzisz fitness klub raz, spodziewasz się, że będziesz sprawny i zdrowy przez całe życie? Wiadomo, że regularne ćwiczenia są konieczne, by stać się sprawnym fizycznie i pozostać w dobrej formie. Tak samo jest z samooceną. Zastąp negatywny stosunek do samego siebie czymś bardziej realnym. Zapisz to jako przypomnienie. Powtórz tysiąc razy.

Sukcesy i umiejętności

Powtarzaj sukcesy. Dla niektórych jest to trudne, ponieważ natykają się na irracjonalne przekonania o samych sobie. Jednym z najpopularniejszych jest:  „Skoro ja mogę to zrobić, to każdy może” lub „Skoro nawet ja to umiem zrobić, musi to być naprawdę proste”.  Jeśli potrafisz coś zrobić, jest to proste dla ciebie , ale może być trudne dla innych. To są  właśnie twoje mocne strony, rzeczy które przychodzą ci łatwo i naturalnie. Zrób listę swoich umiejętności.

Przełam zasady!

Przestań identyfikować się z negatywnymi opiniami takimi jak:  „Jestem zapominalski”, „Jestem głupi”… Nie oglądaj się wciąż w przeszłość i nie powtarzaj:  „Zawsze taki byłem. Nic na to nie poradzę!”. Takie stwierdzenia są używane jako wymówka przed przeprowadzeniem zmiany. Postaraj się pomyśleć inaczej: „Aż do dziś byłem taki…”. Postaraj się zachować inaczej niż dotychczas.

Czego tak naprawdę chcę?

Pomyśl, czego tak naprawdę chcesz w życiu i spróbuj to osiągnąć. Niech to będzie coś, o czym myślisz każdego dnia. Odkryj codzienne przyjemności, może to być ulubiona książka, spacer w parku, zmiana wystroju… Nazwij to. Twoje uczucia  są wynikiem potrzeb, które zostały zaspokojone lub nie. Jeśli jesteś nieszczęśliwy, znaczy, że potrzeby nie zostały zaspokojone.  Na początku pomyśl o jednej rzeczy, którą możesz zrobić inaczej każdego ranka, by poczuć się lepiej.

Negatywny filtr

Negatywny filtr, zapisuje wyłącznie  negatywne sytuacje, jakie zdarzają się w życiu. Prawda, życie jest pełne negatywnych zdarzeń. Jednakże filtr ten rozpoznaje wyłącznie negatywy. Osoba, która postrzega świat głównie przez negatywny filtr, nie otrzymuje prawdziwego obrazu rzeczywistości. To, co pojawia się w jej umyśle jest zdeformowaną formą rzeczywistości. Aby zmienić tę sytuację i dostrzec pozytywne aspekty, trzeba przede wszystkim tego chcieć.

Zakorzenione przekonania

Przed zmianami powstrzymują nas głęboko zakorzenione przekonania. Jest to seria przekonań, których często nie jesteśmy świadomi. Wpływają one na nasze zachowanie i wybory. Na przykład, bardzo popularne jest ustawiczne skarżenie się z powodu różnych aspektów. Niektórzy nie lubią swojego wyglądu, inni skarżą się, że nie mają możliwości, aby osiągnąć sukces. Nie zmieniają jednak nic w swoim życiu. Powodem jest mocno zakorzenione przekonanie, że nie ma sensu nic zmieniać, ponieważ zmiana nie będzie na zawsze albo może się nie udać, a może otoczenie będzie spodziewać się czegoś więcej. Powodów może być mnóstwo. Większość głęboko zakorzenionych przekonań jest irracjonalnych. Źle wpływają na nasz rozwój osobisty i samopoczucie. Zwykle trudno je dostrzec bez pomocy innej osoby, na przykład przyjaciela. Warto również sięgnąć po poradniki na ten temat lub szukać pomocy u coacha.

 Test – moje przekonania

Wiele przekonań zostało zaprogramowanych i uwarunkowanych pewnymi sytuacjami w twoim życiu. Nie urodziłeś się z nimi. Jednak są one z tobą tak długo, że trudno ocenić, czy mają one realne podstawy czy też nie. Spróbuj odpowiedzieć na poniższe pytania:

1.      Czy masz podstawy by myśleć, ze jest to przekonanie, które znajduje realne odzwierciedlenie w rzeczywistości?

2.      Czy przekonanie to pozwala na rozwój osobisty, dojrzałość emocjonalną, niezależność poglądów i działań oraz stabilnego życia psychicznego?

3.      Czy przekonanie to pomoże ci przezwyciężyć problemy życiowe?

4.      Czy przekonanie to pomaga ci bronić własnych praw jako osoby?

5.      Czy przekonanie to pozwala na uczciwe i otwarte relacje z innymi?

6.      Czy przekonanie to pomaga ci być kreatywnym, rozwiązywać problemy w sposób racjonalny?

7.      Czy przekonanie to sprawia, że nie możesz się zmobilizować, by rozwiązać problem?

8.      Czy inne osoby z twojego otoczenia, rodzina, grupa rówieśnicza, współpracownicy, myślą podobnie?

9.      Czy według tego przekonania w życiu nie wszystko jest czarne lub białe, ale mogą również występować odcienie szarości?

Jeśli odpowiedziałeś negatywnie na wszystkie pytania, oznacza to, że twoje przekonania nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości i są one irracjonalne.

Obal negatywne przekonania

Jeśli stwierdzisz, że twoje przekonanie jest irracjonalne, spróbuj je zmienić. Zastanów się, jak się czujesz, kiedy o nim myślisz, czy ma ono potwierdzenie w rzeczywistości, co mógłbym zyskać, zmieniając sposób myślenia, dlaczego tak kurczowo trzymam się go?

Bądź sobą!

Nie zwracaj uwagi na reklamy, promujące nierealny świat. Odetnij się od świata celebrytów i fantazji. Zaangażuj się w realną rzeczywistość.

Poznaj się lepiej!

Jaki jest twój ulubiony kolor? Hobby? Zainteresowania? Muzyka? Jakich ludzi lubisz? Jaki jest twój charakter? Jaki jest twój styl? Jaką jesteś osobą? Wolisz wieś czy miasto? Co lubisz robić? Jakie są twoje cele? Wartości? Marzenia? Bądź kreatywny! Przyjrzyj się własnej osobie! Tutaj nie ma złych odpowiedzi.

Wielu osobom odkrycie, kim są, zajmuje całe życie. Nie spodziewaj się, że znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania w jedną noc i, że rezultaty będą widoczne od razu. Natura ludzka jest zbyt złożona i skomplikowana.

Podejmij ryzyko!

Raz na jakiś czas zrób coś, czego zwykle nie zrobisz. Niech to będzie wyzwanie. Coś czegoś będziesz się trochę obawiał. Nic tak bardzo nie podniesie wiary w siebie, jak odkrycie , jak wiele jesteś w stanie zrobić.

Udowodnij sobie…

Jeśli coś sobie udowodnisz, twoje poczucie własnej wartości wrośnie na zawsze. Koncentruj się na zaletach. Szukaj sytuacji, pracy, osób, które potwierdzają twoja wartość i unikaj tych, którzy sprawiają, że czujesz się gorszy, mniej wartościowy.

To normalne!

Wiele osób czasami wątpi w siebie w różnych okresach swojego życia. Należy wówczas trzeźwo spojrzeć na dotychczasowe osiągnięcia i zrobić plany na przyszłość.

Zatroszcz się o siebie!

Upewnij się, że jakość twojego życia jest dobra, że jest w nim równowaga pomiędzy zabawą odpoczynkiem, właściwym odżywianiem, aktywnością fizyczną i zabawą.

Dobrym rozwiązaniem na drodze do zmiany jest zatrudnienie coacha.

Jeśli chcesz się przekonać czy potrzebujesz coacha, to pobierz darmowego E-booka http://bit.ly/Iwuk0o

i/lub wejdź na moją stronę dotyczącą coachingu
http://www.coachingskype.com.pl/ .

Zapraszam Cię również na bezpłatną sesję konsultacyjną (jeśli jeszcze nie skorzystałeś/aś) i omówimy twoją sytuację.

Kliknij w link i wybierz dogodny dla siebie termin http://bit.ly/1iAaKNo

Zostaw komentarz