Jak rozmawiać z bliskimi?

Często borykamy się z problemem – jak powiedzieć o czymś ważnym.

Zazwyczaj bierzemy oddech, otwieramy usta i … mówimy!

Niestety większość z nas nie mówi o problemach, łudząc się, że druga osoba potrafi czytać w myślach.

Kiedy czujemy się zranieni, naturalne jest, że przyjmujemy postawę obronną i obwiniamy inną osobę.

Niestety taka postawa jedynie pogarsza sytuację, ponieważ kierujemy pretensje w stronę osoby, nie zaś problemu.

Często zachowujemy się tak w stosunku do osób, które są nam najbliższe – naszych partnerów i dzieci.

Jak rozmawiać się z innymi, kiedy czujemy się zranieni tak, żeby nie obrażać osoby i nie powodować starcia?

Czy możesz przekazać swoje uczucia bez naskakiwania na drugą osobę?

Pamiętasz, jak mama mówiła Ci, że jest jedno magiczne słowo?

Cóż, jest ich więcej…

1. Czuję

2. Ty

3. Kiedy

4. Ja

Znasz je skądś?

Kiedy zmienisz kolejność, utworzą zdanie, które uspokoi najbardziej zdenerwowaną osobę i ukoi najbardziej zaniepokojoną.

 „Kiedy ty… ja czuję…”

Widzisz różnicę?

A między tymi zdaniami:

 „Nie liczysz się z nikim. Wkurza mnie to!”

i…

 „Kiedy nie dzwonisz, żeby poinformować, że spóźnisz się, czuję się tak jakbyś nie troszczył się o mnie.”

Jest ogromna różnica pomiędzy oceną kogoś i czyjegoś zachowania. Jeśli kierujesz swoje uwagi ku osobie, a nie zachowaniu, ten ktoś przyjmuje pozycję obronną i próbuje usprawiedliwić się. Jeśli mówimy o tym, co osoba zrobiła, nie oceniamy jej, ani nie potępiamy. Mówimy jedynie o jednorazowej sytuacji, która nam się nie spodobała. Nie akceptujesz zachowania, nie zaś osoby.

Warto również wziąć odpowiedzialność za własne uczucia i powiedzieć:

„Czuję…” raczej niż: „ Sprawiasz, że…”

Na przykład:

Zamiast: „Jesteś głupi i wkurza mnie to”! – „Kiedy nie masz dla mnie czasu, czuje się…”

Lepiej zabrzmi: „Kiedy nie odpowiadasz na moje smsy, czuję, że nie liczysz się ze mną.” Niż: „Jesteś tak samolubny, że aż źle mi się od tego robi.”

Rozumiesz na czym polega różnica?

Pamiętaj również o tym, co kryje się pod zachowaniem. Zranione uczucia.

Teraz masz już gotową receptę – wyjdź naprzeciw, powiedz o swoich uczuciach w sposób przekonujący i ciesz się wspaniałymi relacjami!

 Jeśli potrzebujesz pomocy w tym zakresie to zapraszam na bezpłatną konsultację (jeśli jeszcze nie korzystałeś).
Kliknij i wybierz dogodny dla siebie termin http://bit.ly/1iAaKNo

 

Zostaw komentarz