Jak uciec przed stresem?

Kiedy jesteśmy przytłoczeni stresującą pracą, jak zapomnieć o niej na moment, by móc cieszyć się czasem wolnym? Jak poczuć się lepiej po powrocie do domu? Jak przespać spokojnie noc?

Stres jest najprawdopodobniej jednym z największych problemów we współczesnym świecie.

Na szczęście, jest kilka bardzo prostych rzeczy, które można zrobić, by uwolnić się od stresu.

Pierwszym krokiem jest zrozumienie, czym jest „stres” i co tak naprawdę oznacza.

Co to jest stres?

Stres jest niczym innym, jak zbiorem myśli, które nas martwią. Zmartwienia zaś wiążą się ze strachem, związanym z negatywnymi konsekwencjami czegoś, co może wydarzyć się w przyszłości.

Przypomnij sobie ostatni raz, kiedy byłeś zestresowany. Prawdopodobnie martwiłeś się  czymś, co jeszcze się nie zdarzyło.

Czasami stres jest związany z pracą. Nie jest niespodzianką, że zawody, w których liczy się termin wykonania zlecenia, są bardzo stresujące.

Dobra wiadomość na temat stresu

Stres opiera się na martwieniu się o coś, co może się zdarzyć, ale nie musi, tak więc zmartwienia nie są niczym realnym.

Jeśli zastanowisz się przez chwilę, dojdziesz do wniosku, że kiedy martwimy się o coś, wyobrażamy sobie, że stanie się coś złego. Nic złego nie dzieje się, ale martwimy się o to, co się stanie, JEŚLI coś pójdzie źle.

To znaczy, że martwimy się o coś, co może nigdy się nie zdarzyć. Życie, opierające się na „co, jeśli…”, jest istotnie stresujące.

Badania pokazują, że 80 % z tego, o co się martwimy, nigdy się nie zdarzy.

Jesteśmy wyniszczani przez stres.80 % czasu, który spędzamy na zamartwianiu się, jest stratą czasu i energii.

Im szybciej to zrozumiemy , tym szybciej stwierdzimy, że nie ma sensu denerwować się.

Niepokojące jest, że w świecie wielkich korporacji, pracownicy są wynagradzani za to, że stresują się. Działa to niemalże jak niepisana reguła, która brzmi: im bardziej się stresujesz, tym ciężej pracujesz.

Ironią jest, że kiedy jesteśmy zestresowani, spowalniamy pracę mózgu i funkcjonuje on mniej skutecznie, co wpływa znacząco na postęp i rezultaty. Badania pokazują, że stres zakłóca zapamiętywanie, źle wpływa na koncentrację, ocenę sytuacji oraz podejmowanie decyzji. Stres jest najczęstszym powodem nieobecności w pracy, ponieważ powoduje choroby i obrażenia.

Zatem prawda leży po przeciwnej stronie – im bardziej jesteśmy narażeni na stres, tym mniej osiągamy.

Czy osoby, którym udało się odnieść wielki sukces, wyglądają na zestresowane? Czy raczej wyglądają na spokojnych i opanowanych?

Przyczyną tego, jest fakt, że niemożliwym jest, by pracować w wysoce stresującym zawodzie, przez cały czas utrzymując wysoki poziom stresu, ponieważ w pewnym momencie następuje wypalenie.  

Im wcześniej zrozumiemy jak bezpodstawny jest stres, tym szybciej przestanie być naszym problemem.

Jak możemy się go pozbyć?

Pytanie dotyczy tego, w jaki sposób możemy nauczyć się kontrolować nasz wewnętrzny dialog, ponieważ to z niego wywodzi się stres.

Kiedy dzieci dorastają, nie są uczone, jak ważne jest, by umieć radzić sobie ze stresem i kontrolować własne myśli. Odpowiedni sposób myślenia jest kwestią kluczową.

Możemy doświadczyć bardzo stresującego dnia w pracy, a po powrocie do domu, nadal czujemy się zestresowani. Stres nie pozwala się zrelaksować czy spokojnie przespać nocy.

Istotne jest , by nauczyć się przywiązywać wagę do dialogu wewnętrznego, jaki prowadzimy sami z sobą. Zwrócenie uwagi na nasz proces myślowy jest pierwszym krokiem do kontrolowania naszego umysłu i używania go w celu odniesienia sukcesu, a nie porażki.

Są też dobre wiadomości . Kontrolowanie własnych myśli i umysłu jest dużo łatwiejsze, niż myślisz.

Wymaga to dyscypliny, ale warto spróbować.

Prosta strategia: Jak uciec przed stresem, kiedy jesteśmy naprawdę zestresowani?

1. Pierwszym krokiem jest zrozumienie jak bezpodstawny jest stres. Pozbądź się przekonania, że stres może w jakikolwiek sposób pomóc zrobić cokolwiek lepiej. To nieprawda.

2. Świadomość jest kolejnym krokiem. Naturalne jest dla nas, że pozwalamy naszym myślom błądzić po zakamarkach naszych umysłów i skupiać się na tym, co akurat pojawia się na horyzoncie, nawet jeśli jest to coś negatywnego. Zacznij być świadomy, kiedy martwisz się i przerywaj każdą negatywną myśl, przypominając sobie, że 80 % sytuacji, o które się martwimy, nigdy się nie zdarza.

3. Przywiązuj wagę do oddychania. Czy oddech jest szybszy niż zwykle? Czy robisz duże przerwy pomiędzy kolejnymi oddechami? Jeśli zauważysz zmiany w sposobie oddychania, możesz uspokoić swój umysł poprzez wolniejsze oddychanie. Wdychaj powietrze powoli, licząc do trzech i potem wydychaj powoli, licząc do trzech. Będziesz zaskoczony, jak szybko pozwoli to uspokoić się i wyciszyć.

4. Teraz, kiedy twój oddech jest pod kontrolą, odsuń od siebie zmartwienia pytając samego siebie, czy są jakieś fakty, przesłanki, aby myśleć właśnie w ten sposób. Czy nie jest tak, że jedynie zgaduję, zamiast opierać się na faktach? 90 % czasu „wymyślamy rzeczy” w naszych głowach i realizujemy je potem w realnych sytuacjach. Zwracaj uwagę wyłącznie na fakty.

5. Poradzisz sobie ze zmartwieniami, kiedy przypomnisz sobie, że hamują cię one przed działaniem lub przed rozwiązaniem problemu. Wydaje nam się, że stawiamy się w uprzywilejowanej sytuacji, stresując się, ponieważ do pewnego stopnia, wierzymy, że rozwiążemy nasze problemy, wciąż o nich myśląc. Badania pokazują, że bardziej skutecznym sposobem jest, jeśli zrobimy sobie przerwę od zmartwień i ponownie przeanalizujemy problemy następnego dnia, patrząc na nie świeżym okiem. Dzięki temu osiągniemy oczekiwane rezultaty.

Wiedź, że jesteś pod kontrolą swojego umysłu, myśli i zmartwień, Postaraj się nie słuchać ich, tak abyś mógł czasem uciec od zmartwień i cieszyć się życiem.

Zmiana stosunku do stresu zajmie trochę czasu. Nie bądź zaskoczony, jeśli będziesz musiał  podejść kilka razy, zanim zaczniesz zauważać różnicę. Jeśli jesteś wytrwały, osiągniesz cel.
Zamieść swój komentarz i zapisz się na darmową konsultację. Klikając w Konsultacja w prawym dolnym rogu możesz od razu wybrać dzień i godzinę. Zapraszam.
baner_coachingskype - Kopia

Zostaw komentarz