Trening umysłu

Zdrowe i pozytywne myślenie przynosi zdrowe i pozytywne życie.

Powszechnie wiadomo, że na wytworzenie lub pozbycie się przyzwyczajenia potrzeba czasu. Ustalono, że niezbędne minimum to 30 dni. To bardzo długo, gdy zmagasz się z sam sobą i uruchamiasz całą siłę woli, aby robić rzeczy, o których wiesz, że są dla ciebie korzystne. Jakiś czas udaje ci się wytrwać, ale w końcu znowu popadasz w stare nawyki. Pragniesz zmiany, ale w jakiś sposób twoje dobre intencje napotykają na wewnętrzny sabotaż. Nie udaje ci się utrzymać wysokiej motywacji i stwierdzasz: „Taki już jestem”. Godzisz się z losem i masz poczucie, że nie uda ci się nic zmienić, bo wymaga to nadludzkiego wysiłku.

Mam dla ciebie dobrą wiadomość: to można zmienić.

Podsunę ci metody i techniki, które pozwalają zmienić sposób myślenia o sobie i reagowania w różnych sytuacjach.

Psychologowie udowodnili, że to, co robisz i to, co czujesz jest bezpośrednią konsekwencją twojego myślenia. Jeśli chcesz zmienić postępowanie i jednocześnie pozbyć się uczucia, że walczysz sam z sobą, powinieneś zmienić przekonania, które kontrolują twoje postępowanie. Sprawność umysłowa, podobnie jak sprawność fizyczna nie przychodzi sama z siebie. Jeśli chcesz uzyskać sprawność umysłu, musisz poddać się treningowi umysłu.

Twoja motywacja i powodzenie w każdym przedsięwzięciu zależą od wiary w to, o co walczysz. Trening umysłu buduje i utrzymuje twoje zaufanie do własnych możliwości. Ty sam możesz decydować, w co wierzyć i o czym myśleć.

Przez twój mózg przebiega codziennie ponad 60 000 myśli. Te myśli są formą rozmowy z samą sobą, a sposób, w jaki ze sobą rozmawiasz ma duży wpływ na twoje uczucia, nastroje, osobowość, wyobrażenie o sobie i postępowanie. Twoja wewnętrzna rozmowa kontroluje twoją drogę życiową. Problem tkwi w tym, że tak duża część tej rozmowy ma wydźwięk negatywny. W większości przypadków nasze postrzeganie siebie powstaje z sumy, fałszywych często, sądów innych ludzi o nas. Może mówiono ci w dzieciństwie, że jesteś leniwy, nieśmiały lub niezdarny. Takie fałszywe „prawdy” nieustannie wysłuchiwane w końcu stają się twoimi własnymi przekonaniami. Te negatywne poglądy panoszące się w twoim umyśle hamują twój rozwój i powstrzymują cię przed wykorzystaniem całego swojego potencjału.

Trening umysłu jest jednym ze sposobów, które mogą ci pomóc w przełamaniu negatywnego postrzegania siebie i w wypracowaniu wizerunku twoich marzeń. Pierwszym krokiem przed przystąpieniem do treningu umysłu jest przegląd twojej świadomości. Pomoże ci w tym prowadzenie dziennika twoich myśli i uczuć. Jednocześnie będziesz mógł ustalić, jakie przeszkody powinnaś usunąć ze swojej psychiki.

W miarę jak zaczniesz inaczej myśleć, w sposób naturalny nastąpi zmiana twojego zachowania. Wraz z tym przyjdzie zmiana własnego wyobrażenia o sobie. Kiedy osiągasz w życiu to, do czego usilnie dążysz, poprawia się twoje samopoczucie, co natychmiast zauważa twoje otoczenie. Trening umysłu daje ci kontrolę nad dalszym twoim życiem.

Krok pierwszy – wymień wszystkie swoje pozytywne cechy, wszystko, co uważasz za swoje zalety – zarówno te związane z wyglądem fizycznym, jak i osobowością. To ćwiczenie zapewni ci dobre samopoczucie.

Teraz wymień cechy, jakie chciałbyś mieć. Co byś chętnie dodał do sporządzanego zestawu?

Jakie cechy musisz w sobie rozwinąć, aby osiągnąć cel, jaki sobie wyznaczyłeś?

Może chciałabyś być bardziej asertywny i umieć powiedzieć „nie”, kiedy tego wymaga twoje dobro?

Kiedy już twoja lista będzie gotowa, wypracuj afirmację dla każdej pożądanej cechy. Afirmacja to pozytywne oświadczenie, że jakiś pomysł lub fakt są dobre. Możesz „afirmować” istnienie pozytywnych cech w sobie i swoim życiu, mimo że wszystko wskazuje, iż wcale ich nie posiadasz.

Stwórz w swoim umyśle wyobrażenie siebie takiej, jaką chciałbyś być. Wypełnij je wszystkimi szczegółami: obrazami, dźwiękami, zapachami i wszechogarniającym dobrym samopoczuciem. Niech przypomina pełnometrażowy film, który będziesz oglądać jak najczęściej. Doceń siłę działania swojej wyobraźni. Przechowasz w umyśle te pozytywne uczucia i doświadczysz wzrostu samooceny. Osiągniesz to, co stworzyłeś wyobraźnią!

Naukowcy odkryli, że bank pamięci w naszym mózgu reaguje dokładnie tak samo na każdą informację, jaką mu dostarczasz. Nie potrafi odróżnić informacji rzeczywistej od informacji wyobrażonej. W tym kroku stosujesz wizualizację afirmacji na swój temat, nawet, jeśli wydają się one czystą fantazją. To bardzo ważny etap. Twoja podświadomość nie zapamiętuje słów ani zdań, a tylko obrazy.

Odczytuj głośno swoje pozytywne afirmacje i wypełniaj codziennie swój umysł pozytywnym wizerunkiem swojej osoby. Po prostu to rób! I to jak najczęściej. Powtarzanie przynosi zmianę. Stajesz się taki, jakim się widzisz.

Bądź cierpliwy… Przez lata byłeś poddawana wpływom, które wytworzyły tkwiące teraz w tobie przekonania i zachowania. Bądź też wytrwały. Zobaczysz, że zmiana nastąpi.

 

Pierwszy krok w treningu umysłu masz już za sobą.

Jeśli uważnie zapoznałeś się z moimi sugestiami, wiesz, że powinieneś przełamać negatywne postrzeganie siebie samego i wypracować swój pozytywny obraz. Przyzwyczaić się lubić samego siebie i uwierzyć w swoje siły. Teraz przedstawię technikę zwaną „przeprogramowaniem a-B-c”. Zmieni ona twój sposób myślenia, pozwoli ci zapanować nad emocjami i przejąć kontrolę nad twoim życiem.

Nasz mózg jest zbudowany z 12 miliardów komórek zwanych neuronami. Każdy neuron posiada wypustki, które służą do przekazywania komunikatów. Do połączenia neuronów dochodzi za pośrednictwem specjalnych styków zwanych synapsami. Tu następuje przekazanie informacji z jednego do drugiego. Pojedynczy neuron jest zdolny do utworzenia 50 000 synaps z innymi neuronami, w ten sposób budując sieć ponad 100 bilionów synaps.

Kiedy utworzona w ten sposób „droga”, którą biegną komunikaty jest wykorzystywana wielokrotnie, rozwija się wzorzec umysłowy, który u każdego człowieka jest niepowtarzalny. Wzorzec umysłowy to ślad w pamięci utworzony w tkance mózgowej dla zapamiętania czegoś, czego się doświadczyło wiele razy.

Jeśli widzisz coś, słyszysz, czujesz, wąchasz, dotykasz lub smakujesz raz po raz, twój mózg buduje nawyk rozpoznawania tego zjawiska. Kiedy doświadczasz go na nowo, twój mózg uruchamia istniejące wzorcowe myślenie, a ty reagujesz warunkowo (rutynowo). Czy musisz, na przykład, świadomie kontrolować każdy gest potrzebny do uruchomienia samochodu czy zamykania i otwierania drzwi? Nie, robisz to automatycznie. Odruchy warunkowe pozwalają twojemu umysłowi myśleć o innych sprawach w czasie, gdy wykonujesz dobrze wyuczone czynności. Gdyby nie ten mechanizm, twoje życie byłoby bardzo ubogie, a możliwości ograniczone.

Odruchy warunkowe mogą jednak działać przeciwko tobie wtedy, gdy chciałabyś zmienić zakodowany wzorzec umysłowy.

Proces „przeprogramowania a-B-c” pozwala ci na reagowanie zgodnie z twoją wolą. Tę zdolność do zmiany nazywa się plastycznością.

„B” kontroluje twoje postępowanie. Jeśli przeprogramujesz „B”, wynikające z niego zachowanie zmieni się.

Na ogół nie można zmienić „a”, czyli sytuacji lub osoby. Nie można również zmienić „c” – twojego uczucia lub zachowania, dopóki nie zmienisz „B” – sposobu myślenia o sytuacji lub osobie.

Załóżmy, na przykład, że pracujesz z szefem, który zawsze wybucha gniewem, kiedy coś mu nie wychodzi i wyładowuje swój gniew na tobie. To jest „a” – sytuacja.

Twoja reakcja na sytuację – „c” – to kulenie się ze strachu, ucisk w żołądku oraz poczucie winy.

Twoje „B” – proces myślowy, z którego wynika powyższe uczucie i zachowanie, skłania cię do interpretacji, że jesteś w jakimś stopniu odpowiedzialna za zaistniałą sytuację.

Kiedy jest już po wszystkim, analizujesz sytuację i stwierdzasz „Dlaczego ja zawsze czuję się odpowiedzialny za jego wybuchy emocjonalne? Chciałbym móc zachować spokój i obiektywizm i zapytać go, dlaczego właściwie na mnie krzyczy”. Aby to osiągnąć, powinieneś przełamać swą rutynową reakcję – popłoch i poczucie winy i zaprogramować takie zachowanie, jakie wydaje ci się adekwatne do sytuacji i nie godzące w twoje poczucie wartości.

Musisz ujrzeć oczami wyobraźni całą scenę, i w momencie, w którym następuje twoja niepożądana reakcja „wyreżyserować” – im bardziej obrazowo, tym lepiej – sytuację, w której nie poddajesz się wybuchowi szefa, lecz potrafisz się jej przeciwstawić. Po prostu chcąc zmienić „c”, musisz wyobrazić sobie siebie reagującą w tej sytuacji spokojnie i obiektywnie. Powtarzanie tego procesu wizualizacji spowoduje, że w końcu uformujesz synapsę, która pozwoli ci myśleć i reagować w pożądany sposób w konkretnej sytuacji.

Spróbuj sam. Pomyśl o czymś, co powoduje, że reagujesz w sposób, z którego nie jesteś zadowolony. Teraz przeprowadź proces myślowy, który chciałbyś, aby wystąpił przy następnej podobnej okazji. Zauważ, jak to zmienia twoją reakcję emocjonalną, twoje zachowanie. Użyj swojej wewnętrznej siły (wyobraźni) wizualizując ten proces myślowy i odpowiedź emocjonalną w umyśle.

Kluczem do powodzenia jest przeprogramowanie poprzez częste powtarzanie, które uruchomi nową „ścieżkę” w umyśle.

Pamiętaj, twój umysł nie potrafi odróżnić procesu wyimaginowanego od rzeczywistego. Uzyskujesz to, co widzisz, niezależnie od tego, czy oglądasz realny świat, czy wytwór swojej wyobraźni. Jeśli wydaje ci się to niezbyt przekonywające, zbyt odległe od twojego własnego doświadczenia i przekonania o swoim realizmie i trzeźwości sądów, gdy uważasz, że tylko osoby „bujające w obłokach” nie potrafią odróżnić prawdy od wyimaginowanej fikcji, możesz przeprowadzić proste doświadczenie. Stań przed lustrem, zamknij oczy, i wyobraź sobie, że jesteś na słonecznej plaży.

Otwórz oczy.

Jaki masz wyraz twarzy?

A teraz wyobraź sobie coś wyjątkowo odpychającego.

Trudno powstrzymać dreszcz obrzydzenia, prawda?

A przecież mocno stąpasz po ziemi.

Spójrz na to zadziwiające zjawisko pozytywnie.

Trening umysłu to wspaniałe narzędzie, za którego pomocą możesz osiągnąć kontrolę nad swymi reakcjami i poprawić jakość swojego życia.


 

 

 

 

Zostaw komentarz